Opis kierunku
Opis kierunku
Student zdobywa wiedzę dotyczącą:
- głównych problemów pedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- podstawowych koncepcji rozwoju człowieka, wychowania i kształcenia, z naciskiem na edukację przedszkolną i wczesnoszkolną;
- procesów wychowania i kształcenia, uwzględniając wybrane obszary biologii, filozofii, historii, socjologii, psychologii i antropologii, realizowane na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Sylwetka absolwenta
Absolwent posiada wiedzę dotyczącą:
- projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych;
- głównych środowisk wychowawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wraz z ich specyfiką i procesami w nich zachodzącymi;
- alternatywnych form edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- współczesnych technologii informacyjnych i ich roli w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- zróżnicowania możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, determinowanych różnymi czynnikami biologicznymi, psychologicznymi, pedagogicznymi, społecznymi i kulturowymi.
Umiejętności
Absolwent nabywa umiejętności w zakresie:
- diagnozy i oceny różnych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wykorzystując wiedzę biologiczną, pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, wraz z projektowaniem sposobów rozwiązywania zaistniałych problemów;
- analizy i interpretacji różnych sytuacji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- analizy przykładów badań edukacyjnych oraz projektowania i realizacji badań własnych w odniesieniu do wczesnej edukacji dziecka;
- wykorzystania współczesnych technologii informacyjnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej;
- identyfikowania zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz stosowania indywidualizacji w procesie edukacyjnym;
- efektywnej pracy z dziećmi z różnych środowisk kulturowych;
- wykorzystania różnorodnych pomocy dydaktycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- projektowania, realizacji oraz ewaluacji programu kształcenia adekwatnie do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- rozpoznania i analizy specyficznych cech środowiska oraz podejmowania działań na rzecz wykorzystania ich w pracy z dziećmi na poziomie wczesnej edukacji;
- dostosowania metod i form pracy dydaktyczno-wychowawczej do sformułowanych celów wychowania i kształcenia;
- projektowania planu własnego rozwoju zawodowego w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- udzielania pomocy i wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Absolwent rozwija kompetencje społeczne w zakresie:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności;
- ciągłego dokształcania się i doskonalenia zawodowego;
- współpracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról;
- działania na rzecz środowiska społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami;
- własnych powinności zawodowych i kierowania się zasadami deontologii nauczycielskiej.
Perspektywy zawodowe
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyskuje kwalifikacje do pełnienia roli zawodowej nauczyciela przedszkola, oddziału przedszkolnego, punktu i zespołu wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.