Opis kierunku
Kierunek Położnictwo w Akademii Pomorskiej w Słupsku
Kierunek Położnictwo w Akademii Pomorskiej w Słupsku został utworzony w roku akademickim 2021/2022 jako studia pierwszego stopnia (stacjonarne) w Katedrze Pielęgniarstwa i Ratownictwa Medycznego w Instytucie Nauk o Zdrowiu.
Potrzeba utworzenia kierunku
Na podstawie danych zebranych z Narodowego Funduszu Zdrowia, Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych oraz Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że liczba położnych zatrudnionych będzie w najbliższych latach drastycznie malała. Dane te wskazują na olbrzymi deficyt położnych oraz brak możliwości zastępowalności osób przechodzących na emeryturę nowymi pracownikami. Przyczyn tego zjawiska należy szukać w znacznym oddaleniu ośrodków akademickich od miejsca zamieszkania oraz barierach socjo-ekonomicznych. Dlatego utworzenie kierunku położnictwo w Akademii Pomorskiej w Słupsku wychodzi naprzeciw potrzebom położnych zrzeszonych w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych w Słupsku oraz środowisku lokalnemu.
Program nauczania
Studenci kierunku Położnictwo zdobywają wiedzę z zakresu świadczeń zdrowotnych wobec kobiety ciężarnej, rodzącej i jej rodziny oraz noworodka. Studenci zdobywają wiedzę o:
- Rozpoznawaniu ciąży i sprawowaniu opieki nad kobietą w przebiegu ciąży fizjologicznej oraz przeprowadzaniu badań niezbędnych w monitorowaniu ciąży fizjologicznej;
- Prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowania płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej;
- Przyjmowaniu porodu siłami natury wraz z nacięciem i szyciem naciętego krocza;
- Podejmowaniu koniecznych działań w sytuacjach nagłych, do czasu przybycia lekarza, w tym przyjęcie porodu z położenia miednicowego oraz ręczne wydobycie łożyska;
- Sprawowaniu opieki nad matką i monitorowaniu przebiegu okresu poporodowego;
- Badaniu noworodków i opiekę nad nimi;
- Realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;
- Samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
- Profilaktyce chorób kobiecych i patologii położniczych;
- Wykrywaniu stanów odbiegających od normy u matki i dziecka w okresie ciąży, porodu i połogu;
- Prowadzeniu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia dotyczącej zdrowia prokreacyjnego, w tym m.in. chorób przenoszonych drogą płciową, profilaktyki, a także różnego rodzaju schorzeń przez cały okres życia kobiety.
Efekty kształcenia
Absolwent po zakończonym cyklu kształcenia osiąga efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Wiedza
Absolwent zna i rozumie m.in.:
- specjalistyczną problematykę z zakresu położnictwa, neonatologii i ginekologii;
- rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
- etiologię, patomechanizm, objawy, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutyczno-opiekuńczego w wybranych jednostkach chorobowych w chorobach wewnętrznych, chirurgii, pediatrii i psychiatrii;
- uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
- system opieki zdrowotnej w Polsce i wybranych państwach Unii Europejskiej;
- zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- modele opieki położniczej nad kobietą w każdym okresie życia i stanie zdrowia;
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu położnej.
Umiejętności
Absolwent potrafi m.in.:
- udzielać świadczeń zdrowotnych w przypadku kobiety ciężarnej, rodzącej, w okresie połogu, noworodka oraz kobiety chorej ginekologicznie;
- rozpoznawać ciążę, sprawować opiekę nad kobietą w ciąży fizjologicznej i wykonywać badania niezbędne do monitorowania jej przebiegu;
- samodzielnie prowadzić i przyjmować poród fizjologiczny;
- monitorować płód z wykorzystaniem aparatury medycznej oraz wykrywać stany odbiegające od normy u matki i dziecka;
- podejmować do czasu przybycia lekarza konieczne działania w sytuacjach nagłych;
- sprawować opiekę nad matką i noworodkiem, promując karmienie naturalne;
- prowadzić działalność edukacyjno-zdrowotną w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny, ochrony macierzyństwa i ojcostwa;
- udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
- wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne;
- organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
- kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece;
- przestrzegania praw pacjenta;
- samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki;
- ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Kadra dydaktyczna i baza dydaktyczna
Kadrę dydaktyczną stanowią nauczyciele akademiccy posiadający znaczący dorobek naukowy i doświadczenie zawodowe. Uczelnia dysponuje nowoczesną bazą dydaktyczną wyposażoną w sprzęt multimedialny, medyczny, aparaturę laboratoryjną, diagnostyczną oraz symulacyjną. Zajęcia praktyczne są prowadzone z wykorzystaniem infrastruktury Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej, Centrum Telemedycyny oraz laboratoriów anatomii, fizjologii, immunohistochemii i pracowni fizjoterapii.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci kierunku Położnictwo są przygotowani do pracy m.in. w:
- szpitalach i klinikach, w tym w sali porodowej oraz w oddziałach położniczym, patologii ciąży, ginekologicznym, onkologii ginekologicznej, neonatologicznym, patologii noworodka, sali operacyjnej położniczo-ginekologicznej;
- opiece ambulatoryjnej, w tym w poradni ginekologiczno-położniczej oraz jako położna rodzinna/środowiskowa.
Kontynuacja kształcenia
Absolwent może kontynuować kształcenie na studiach drugiego stopnia (magisterskich) oraz trzeciego stopnia (doktoranckich), studiach podyplomowych i w licznych kursach dokształcających.