Opis kierunku
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do podjęcia pracy w zawodach:
- Asystent rodziny
- Animator czasu wolnego młodzieży (specjalność do wyboru)
Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w organizacjach pozarządowych (fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz rodzin, dzieci i młodzieży) lub przedsiębiorstwach społecznych (m.in. spółdzielniach socjalnych).
Tytuł zawodowy magistra uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej
- podjęcia studiów podyplomowych
Kompetencje zawodowe
Absolwenci zdobywają kompetencje zawodowe do podjęcia pracy na stanowisku asystenta rodziny. Są przygotowani do:
- prowadzenia pracy z rodziną w miejscu zamieszkania lub wskazanym przez rodzinę;
- opracowania i realizacji planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny, pracownikiem socjalnym i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej;
- udzielania pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej;
- rozwiązywania problemów socjalnych i psychologicznych;
- rozwiązywania problemów wychowawczych z dziećmi;
- pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- podejmowania działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenia indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
- monitorowania funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
- sporządzania opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu.
Absolwenci specjalności „Asystentura rodziny we współpracy z NGO i CARITAS” zdobywają dodatkowe kompetencje do:
- współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi (w tym Caritas);
- współpracy z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą;
- wspierania aktywności społecznej rodzin, motywując członków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Absolwenci specjalności „Animacja środowiska społecznego” zdobywają kompetencje do:
- rozpoznawania problemów i potrzeb środowisk młodzieżowych;
- nawiązywania kontaktów z młodzieżą z grup ryzyka;
- inicjowania i realizowania warsztatów i zajęć z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym;
- realizowania projektów pracy ulicznej;
- organizowania imprez sportowych i kulturalnych;
- budowania motywacji do zmiany sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież;
- współpracy ze szkołami i społecznościami lokalnymi;
- prowadzenia dokumentacji i statystyk;
- uczestnictwa w szkoleniach dotyczących pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym.
Kompetencje komunikacyjne
Absolwent posiada umiejętności komunikacyjne w zakresie:
- stosowania narzędzi i strategii komunikacyjnych do rozwiązywania problemów rodzin, dzieci i młodzieży;
- przedstawiania argumentacji dostosowanej do różnych grup odbiorców;
- pracy zespołowej;
- audiowizualnej prezentacji problemów i projektów społecznych;
- sprawnego porozumiewania się za pomocą nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.
Kompetencje przedsiębiorcze
Absolwent posiada kompetencje w zakresie przedsiębiorczości społecznej.
Kompetencje analityczno-informatyczne
Absolwent potrafi analizować problemy rodzin, dzieci i młodzieży, wykorzystując wiedzę z nauk o rodzinie i pokrewnych, oraz zasoby specjalistycznych bibliotek i baz danych.
Kompetencje naukowo-badawcze
Absolwent potrafi poprawnie:
- formułować problemy i cele badawcze;
- dobierać wiarygodne źródła informacji;
- dokonywać oceny i analizy pozyskanych danych;
- dobierać właściwe metody badawcze;
- redagować teksty naukowe.