Opis kierunku
Biologia człowieka (antropologia fizyczna)
Biologia człowieka (antropologia fizyczna) to nauka interdyscyplinarna, która oferuje szerokie możliwości zatrudnienia. Absolwenci mogą pracować w:
- firmach archeologicznych
- laboratoriach kryminalistycznych
- stacjach sanepidu
- urzędach statystycznych
- instytutach badań opinii społecznej
- pracowniach ergonomii
- komórkach BHP
Program studiów
Program studiów obejmuje zarówno ogólnobiologiczne przedmioty, jak i specjalistyczne kursy, które pozwalają na zdobycie praktycznych umiejętności w takich dziedzinach jak:
- pierwsza pomoc przedmedyczna
- archeologia podwodna
- rekonstrukcja wyglądu na podstawie szczątków kostnych
- obsługa programów statystycznych
- podstawy racjonalnego żywienia
Dla kogo są te studia?
Studia są skierowane do kandydatów chcących pogłębić wiedzę w zakresie antropologii fizycznej oraz innych nauk biologicznych. W trakcie studiów omawiane są zagadnienia związane z:
- ekologią i etologią człowieka
- metodami detekcji poziomu presji środowiskowej
- zasadami diagnozowania i projektowania stanowisk pracy
- oceną predyspozycji do uprawiania sportu
- tworzeniem norm rozwojowych
- rekonstrukcją wyglądu przyżyciowego
Czego będziesz się uczyć?
Studia obejmują przedmioty związane z biologią człowieka oraz specjalizacje w trzech obszarach:
- Antropologia kryminalna
- Antropologia biomedyczna
- Analizy środowiska pracy (ergonomia) i BHP
Przykładowe przedmioty
I rok
- Antropologia morfologiczna
- Bioetyka
- Biomechanika
- Biomedyczne podstawy rozwoju i starzenia
- Bioterroryzm
- Choroby zawodowe
- Ekotoksykologia
- Fizjologia pracy i wypoczynku
- Podstawy marketingu
- Techniki badań materiałów szkieletowych
- Testowanie hipotez statystycznych
- Wady genetyczne człowieka
- Biologia populacji ludzkich
- Innowacje
- Rośliny i surowce lecznicze
- Seminarium magisterskie
- Przedmiot humanistyczno-społeczny
- Antyaging: promocja zdrowego starzenia
- Biologiczne zastosowania nanocząstek oraz bioaktywność wolnych
- Biomateriały i elementy medycyny regeneracyjnej
- Człowiek i bezkręgowce
- Ergonomiczne analizy procesu pracy
- Komunikacja niewerbalna
- Liposomowe nośniki leków
- Metody rekonstrukcji filogenezy
- Ocena ryzyka zawodowego
- Odontologia
- Paleopatologia
- Podstawy fizjoterapii i rehabilitacji
- Psychologiczne i socjologiczne aspekty starzenia się
- Rola ogrodów zoologicznych w zachowaniu bioróżnorodności
- Rekonstrukcje antropologiczne czaszek i głów
- Zastosowanie komputerowych analiz przestrzennych (GIS) w badaniach biologicznych
- Techniki mikroskopowe
- Język obcy
II rok
- Etologia człowieka
- Medycyna ewolucyjna
- Praktyka
- Seminarium magisterskie
- Techniki laboratoryjne w biologii medycznej
- Biologiczne uwarunkowania zjawisk społecznych
- Dietetyka
- Inżynieria tkankowa
- Medycyna sądowa
- Metody badania wypadków i katastrof
- Neurobiologia
- Podstawy bioenergetyki i elektrofizjologii
- Podstawy biogeografii
- Podstawy epidemiologii
- Prawne aspekty pracy biegłego sądowego
- Rola i zastosowanie wybranych związków metali w biologii i medycynie
- Systemy dostarczania leków
- Wybrane metody biofizyczne w biologii
- Bezpieczeństwo żywności
- Praca magisterska oraz przygotowanie do egzaminu magisterskiego
- Techniki mikroskopowe
Możliwości zatrudnienia
Absolwenci kierunku biologia człowieka uzyskują specjalistyczne przygotowanie do realizacji zadań z zakresu:
- oceny i modelowania działań mających na celu monitoring środowiskowych zagrożeń dla zdrowia
- kształtowania zdrowego stylu życia
- oceny intensywności i siły oddziaływania czynników wpływających na dynamikę zmian inwolucyjnych
- organizacji i kształtowania działań mających na celu aktywizację chorych, niepełnosprawnych i starszych
Metody kształcenia
Studenci kierunku kształceni są m.in. w metodach:
- oceny zmian w budowie ciała powstałych wskutek chorób i stosowanych procedur medycznych
- oceny intensywności fizycznych czynników środowiska pracy
- wykonywania ekspertyz antropologicznych na potrzeby kryminalistyki i archeologii
Gdzie można znaleźć pracę?
Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w:
- instytucjach, jednostkach naukowo-badawczych i przedsiębiorstwach zajmujących się funkcjonowaniem człowieka w środowisku naturalnym i technicznym
- firmach archeologicznych oraz jednostkach naukowych
- stacjach sanitarno-epidemiologicznych
- pracowniach i laboratoriach ergonomicznych
- urzędach statystycznych i pracowniach badań opinii społecznej
- zakładach i poradniach medycznych, psychologicznych i pedagogicznych
- jako biegły sądowy lub specjalista/inspektor w zakresie oceny procesu i stanowisk pracy
- po uzupełnieniu kursów pedagogicznych, w szkolnictwie podstawowym, średnim i wyższym