Logo Uniwersytet Rzeszowski

Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Uniwersytet Rzeszowski

Informacje o kierunku

Wydział

Kolegium Nauk Humanistycznych

Stopień

licencjackie

Język

pl

Czas trwania

6 sem

Klasyfikacja ISCED

wkrótce

Opis kierunku

Charakterystyka studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Absolwenci są przygotowani do pracy jako dziennikarze w mediach masowych, takich jak prasa, radio, telewizja oraz dziennikarstwo online. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: media i broker informacji oraz reklama, concierge, public relations. Studenci wybierają jedną specjalność od 2. semestru.

Media i broker informacji

Studenci zdobywają wiedzę z zakresu pragmatyki komunikacyjnej, mediów i kultury. Poznają zasady dziennikarstwa prasowego, internetowego, radiowego i telewizyjnego. Wykorzystują najnowsze badania naukowe oraz współpracę z lokalnym i krajowym środowiskiem. Korzystają z nowoczesnej bazy dydaktycznej.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy w:

  • Mediach drukowanych i cyfrowych: nacisk na umiejętności pisania i mówienia.
  • Radiu i telewizji: nacisk na wystąpienia przed kamerą i mikrofonem oraz autoprezentację.
  • Zawodzie brokera informacji: pośredniczenie między poszukującymi informacji a zasobami informacyjnymi.

Reklama, concierge i PR

Absolwenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji medialnej i kulturowej, teorii komunikowania, kultury, systemów medialnych, form i gatunków dziennikarskich oraz public relations. Nacisk kładziony jest na język nowych mediów i komunikację wizualną.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy jako:

  • Rzecznicy prasowi
  • Specjaliści ds. wizerunku instytucji
  • Pracownicy agencji reklamowych
  • Concierge

Sylwetka absolwenta

Absolwenci rozumieją podstawowe procesy życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Znają znaczenie mediów masowych oraz posiadają umiejętności niezbędne do pracy w dziedzinie komunikacji społecznej. Znają język obcy na poziomie B2 oraz język specjalistyczny.

Absolwenci posiadają umiejętności komunikowania się w języku ojczystym, pisania i redagowania tekstów, udzielania wywiadów, prowadzenia konferencji prasowych, tworzenia stron internetowych oraz zarządzania wizerunkiem i informacją.

Perspektywy zawodowe

Media i broker informacji

Absolwenci mogą pracować w:

  • Redakcjach ogólnotematycznych i specjalistycznych
  • Mediach tradycyjnych i cyfrowych
  • Portalach internetowych
  • Rzecznictwie prasowym
  • Mediach lokalnych i ogólnokrajowych
  • Radiu i telewizji
  • Agencjach informacyjnych
  • Jako reporterzy, reportażyści, dokumentaliści, prezenterzy radiowi i telewizyjni, doradcy ds. mediów, konsultanci w zakresie wizerunku, twórcy i organizatorzy mediów radiowo-telewizyjnych oraz brokerzy informacji.

Reklama, concierge, PR

Absolwenci mogą pracować w:

  • Instytucjach życia publicznego
  • Agencjach reklamowych i PR
  • Urzędach i instytucjach zorientowanych na wizerunek
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Mediach
  • Jako specjaliści ds. reklamy i PR, konsjerże, copywriterzy

Charakterystyka studiów II stopnia na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Absolwenci kończą studia interdyscyplinarne, łączące wiedzę z językoznawstwa, nauk o kulturze i religii, komunikacji społecznej i mediów oraz literaturoznawstwa. Kształcenie odbywa się w dwóch ścieżkach: research i dokumentacja medialna oraz copywriting i kreowanie wizerunku. Studenci wybierają specjalność od 1. semestru.

Research i dokumentacja medialna

Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu produkcji medialnej, dokumentacji i researchu, wystąpień publicznych, kreatywnego pisania, korekty tekstów, sztuki mówienia, kreacji kampanii medialnych oraz współczesnych form dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy jako:

  • Analitycy mediów
  • Specjaliści ds. promocji i komunikacji
  • Moderatorzy mediów społecznościowych
  • Reporterzy
  • Dziennikarze informacyjni

Copywriting i kreowanie wizerunku

Absolwenci zdobywają kwalifikacje z zakresu copywritingu i kreowania wizerunku. Uczą się mediów cyfrowych, multimediów, grafiki, zarządzania reputacją marki, SEM i SEO, autoprezentacji, zarządzania kampaniami reklamowymi oraz wizerunkiem w Internecie.

Przygotowanie zawodowe

Absolwenci są przygotowani do pracy w:

  • Instytucjach użyteczności publicznej
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
  • Instytucjach edukacyjnych i badawczych
  • Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy

Sylwetka absolwenta

Absolwenci posiadają ogólną wiedzę humanistyczną oraz kompetencje językowe. Potrafią analizować i współtworzyć zasady funkcjonowania mediów. Są przygotowani do prowadzenia badań naukowych, integrując wiedzę z różnych dziedzin humanistycznych i społecznych.

Absolwenci zdobywają wiedzę z zakresu genologii dziennikarskiej, montażu zaawansowanego, projektów interaktywnych, fotografii prasowej i reklamowej, zarządzania instytucją medialną, pragmatyki językowej, metodologii badań medioznawczych oraz języka obcego nowożytnego.

Perspektywy zawodowe

Research i dokumentacja medialna

Absolwenci mogą pracować jako:

  • Analitycy mediów
  • Specjaliści ds. promocji i komunikacji
  • Moderatorzy mediów społecznościowych
  • Reporterzy
  • Dziennikarze informacyjni

Copywriting i kreowanie wizerunku

Absolwenci mogą pracować w:

  • Instytucjach użyteczności publicznej
  • Organizacjach samorządowych i pozarządowych
  • Agencjach reklamowych, promocyjnych i PR
  • Instytucjach edukacyjnych i badawczych
  • Jako menadżerowie PR, specjaliści ds. komunikacji, rzecznicy prasowi, copywriterzy

Dyscypliny wchodzące w skład kierunku

Nazwa dyscyplinyUdział procentowyWiodąca
wkrótcewkrótcewkrótce

Wykres historycznych progów punktowych

Tabela historycznych progów punktowych

RokTura rekrutacjiPrógKandydaciLimit przyjęćPrzyjęci
2021140brak danychbrak danychbrak danych
2022156brak danych9086
20231308990brak danych

Ten kierunek znajdziesz również na 23 uczelniach:

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Politechnika Koszalińska

Politechnika Koszalińska

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Uniwersytet Gdański

Uniwersytet Gdański

Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Zobacz pozostałe (15)
Messenger Logo

Kliknij i napisz do nas

Instagram Logo

dostanesie

Discord Logo

dostanesie.pl

Facebook Logo

dostanesie.pl