Logo Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Językoznawstwo i Zarządzanie Informacją

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Informacje o kierunku

Wydział

Wydział Neofilologii

Stopień

licencjackie

Język

pl

Czas trwania

6 sem

Klasyfikacja ISCED

wkrótce

Opis kierunku

Kierunek językoznawstwo i zarządzanie informacją

Język to podstawowy środek przekazu informacji, dlatego przetwarzanie informacji jest ściśle związane z językiem. Na kierunku językoznawstwo i zarządzanie informacją zgłębisz zarówno „anatomię języka” i jego podsystemów, jak i nauczysz się, jak praktycznie wykorzystywać tę wiedzę. Poznasz także oprogramowanie niezbędne dla nowoczesnych tłumaczy, redaktorów, specjalistów od obróbki danych oraz przedstawicieli wielu innych zawodów. Dowiesz się, jak działają archiwa informacji oraz jakie są techniczne i prawne aspekty jej gromadzenia, przechowywania i udostępniania. Ponadto, nauczysz się kilku języków obcych oraz zaznajomisz się z wielokulturowym środowiskiem, które na naszym wydziale jest zarówno oczywiste, jak i wyjątkowe.

Unikatowe projekty naukowe

Studenci językoznawstwa i zarządzania informacją biorą udział w unikalnych projektach naukowych związanych z technologią mowy i języka, komunikacją multimodalną, badaniami nad językiem prawa oraz licznymi innymi dziedzinami z zakresu nauk o języku i informacji.

Wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy

Analiza blisko 50 000 ofert pracy na portalu pracuj.pl z lutego 2019 r. pokazuje, że stanowiska związane z przetwarzaniem danych, rozwojem oprogramowania oraz administracją IT stanowią około 12% wszystkich ogłoszeń. Wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania informacją oraz przetwarzania języka naturalnego, w połączeniu ze znajomością dwóch języków obcych, są silnymi atutami na rynku pracy. Program studiów obejmuje naukę podstaw programowania, co otwiera przed absolwentami szerokie możliwości w zakresie przetwarzania języka naturalnego oraz zarządzania informacją. Wiedza ta stanowi również solidny fundament do szybkiego wyuczenia się jednej z wielu specjalizacji w IT. Program studiów kładzie nacisk na rozwój myślenia analitycznego oraz uświadamianie potrzeby ciągłego uczenia się i rozwoju.

Najwięcej ofert pracy

Obecnie najwięcej ofert pracy pojawia się w działach badania i rozwoju, rozwoju oprogramowania oraz w obszarze finansów i konsultingu. Analiza bigramów wskazuje, że najbardziej poszukiwane są osoby znające język angielski (40% ogłoszeń), pakiet Microsoft Office (31%), systemy informatyczne oraz kwestie związane z rozwojem oprogramowania. Od kandydatów oczekuje się także umiejętności pracy zespołowej, podejmowania wyzwań związanych z innowacyjnymi projektami oraz dopasowywania produktów i projektów IT do potrzeb klientów biznesowych.

Wybrane przedmioty

  • Podstawy programowania na potrzeby przetwarzania języka naturalnego
  • Źródła informacji
  • Technologia informacyjna
  • Wstęp do zarządzania informacją
  • Wstęp do językoznawstwa
  • Współczesne teorie lingwistyczne
  • Językoznawstwo typologiczne i porównawcze
  • Algorytmy i obliczenia

Kompetencje absolwenta

  • Posługiwanie się pierwszym językiem obcym (angielski) na poziomie co najmniej B2 oraz drugim językiem obcym na poziomie co najmniej B1.
  • Rozpoznawanie, analiza oraz ocena zjawisk językowych, społecznych i kulturowych w relacjach humanistyka – świat cyfrowy.
  • Znajomość i rozumienie zagadnień z zakresu językoznawstwa i nauki o informacji, w tym badań nad językiem oraz ich kontekstów społecznych, kulturowych i cywilizacyjnych.
  • Znajomość funkcjonowania struktur i instytucji zajmujących się badaniami nad językiem oraz zarządzaniem informacją.
  • Gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz jej stałej aktualizacji, w tym zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w:

  • Firmach z branży BPO (Business Process Outsourcing)
  • Centrach usług wspólnych (SSC – Shared Services Centers)
  • Biurach tłumaczeń
  • Agencjach brandingowych
  • Firmach rekrutacyjnych
  • Agencjach reklamowych
  • Przedsiębiorstwach z branży e-marketingu (SEO/SEA)
  • Agencjach informacyjnych i archiwach
  • A także w wielu innych podmiotach gospodarczych oraz instytucjach.

Dyscypliny wchodzące w skład kierunku

Nazwa dyscyplinyUdział procentowyWiodąca
wkrótcewkrótcewkrótce

Wykres historycznych progów punktowych

Tabela historycznych progów punktowych

RokTura rekrutacjiPrógKandydaciLimit przyjęćPrzyjęci
2021185brak danychbrak danychbrak danych
2022171.5brak danychbrak danych28
2023177brak danychbrak danychbrak danych
2023177brak danychbrak danychbrak danych

Ten kierunek znajdziesz również na 77 uczelniach:

Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte

Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte

Uniwersytet Morski w Gdyni

Uniwersytet Morski w Gdyni

Politechnika Morska w Szczecinie

Politechnika Morska w Szczecinie

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Uniwersytet Pomorski w Słupsku

Uniwersytet Pomorski w Słupsku

Akademia Sztuki Wojennej

Akademia Sztuki Wojennej

Uniwersytet Bielsko-Bialski

Uniwersytet Bielsko-Bialski

Zobacz pozostałe (69)
Messenger Logo

Kliknij i napisz do nas

Instagram Logo

dostanesie

Discord Logo

dostanesie.pl

Facebook Logo

dostanesie.pl