Wydział
Wydział Sztuki i Nauk O Edukacji
Stopień
licencjackie
Język
pl
Czas trwania
6 sem
Klasyfikacja ISCED
wkrótce
Etnologia i antropologia kulturowa to nauka badająca człowieka w kontekście jego kultury, ukazując różnorodność ludzką zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Studenci poszukują odpowiedzi na pytanie: ile jest sposobów bycia człowiekiem, analizując przemiany społeczne oraz układy władzy, takie jak urbanizacja, migracja, globalizacja i mediatyzacja. Kluczowe obszary zainteresowań obejmują: język jako działanie społeczne, płeć kulturową, tożsamość etniczną i narodową, religię, dziedzictwo kulturowe oraz nowe media. Dzięki temu etnologia pomaga zrozumieć zagadnienia takie jak nierówności społeczne, polityka tożsamości i ekologia. Studenci uczą się funkcjonowania różnych kultur, od tradycyjnych po współczesne, stając się tłumaczami kultury.
Program studiów na kierunku etnologia i antropologia kulturowa łączy teorię i praktykę. Studenci prowadzą badania terenowe z zastosowaniem metod jakościowych, uczestnicząc w praktykach, gdzie rozmawiają, obserwują i biorą udział w codziennym życiu badanych społeczności. Celem jest przygotowanie absolwenta do zrozumienia i analizy struktur społecznych oraz funkcjonowania różnych społeczeństw, od tradycyjnych do informacyjnych, w tym mechanizmów spotkania z „innym” w kontekście wielokulturowości.
Absolwenci etnologii pracują jako muzealnicy, odkrywając i prezentując eksponaty w nowoczesny, interaktywny sposób, wzbogacając narrację o kulturze.
Jako edukatorzy, absolwenci wykorzystują techniki nauczania, które angażują uczniów, poruszając tematy takie jak przeciwdziałanie wykluczeniu, walka z rasizmem, edukacja o prawach człowieka i tolerancji.
W organizacjach pozarządowych, absolwenci działają na rzecz uchodźców, szerząc wiedzę o różnicach kulturowych i pomagając w funkcjonowaniu w wielokulturowym świecie.
Etnolodzy doskonale odnajdują się jako UX Researcher i UX Designer, badając potrzeby konsumentów i wspomagając proces tworzenia produktów.
W mediach, etnolodzy tworzą treści medialne, badając preferencje odbiorców oraz przeciwdziałając dezinformacji jako krytycy medialni.
W sektorze kreatywnym, etnolodzy pracują jako graficy, dziennikarze, specjaliści od marketingu i reklamy, wykorzystując umiejętności pisania, badania potrzeb użytkowników i obserwacji.
Etnolodzy często stają się podróżnikami i reportażystami, relacjonując swoje odkrycia i wykorzystując wiedzę z zakresu antropologii turystyki i wojny.
Studia II stopnia na kierunku etnologia i antropologia kulturowa pogłębiają wiedzę etnologiczno-antropologiczną, kładąc nacisk na kompetencje społeczne i umiejętność działania w wielokulturowym środowisku. Program obejmuje teoretyczne rozważania dotyczące antropologii kultury oraz praktyczne zastosowania w różnych dziedzinach, takich jak edukacja, dziennikarstwo, biznes i sektor kreatywny. Studenci zdobywają pogłębioną wiedzę na temat metodologii współczesnej antropologii kultury oraz jej praktycznego zastosowania w planowaniu kariery zawodowej. Studia kończą się egzaminem dyplomowym (magisterskim).
Nazwa dyscypliny | Udział procentowy | Wiodąca |
---|---|---|
wkrótce | wkrótce | wkrótce |
Rok | Tura rekrutacji | Próg | Kandydaci | Limit przyjęć | Przyjęci |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 1 | 53.25 | brak danych | 16 | 18 |
2022 | 2 | 43.67 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 2 | 53.25 | brak danych | brak danych | brak danych |
2022 | 3 | 48.33 | brak danych | brak danych | brak danych |
2023 | 1 | 31.5 | brak danych | 16 | 14 |
Kliknij i napisz do nas