Kulturoznawstwo to kierunek studiów rozwijający interdyscyplinarne i krytyczne spojrzenie na zjawiska kulturowe. Łącząc nauki humanistyczne i społeczne, studenci zdobywają szeroką wiedzę o kulturze, analizując zarówno współczesne, jak i historyczne zjawiska kulturowe w kontekście polskim oraz międzynarodowym. Absolwenci stają się świadomymi odbiorcami i twórcami kultury, przygotowanymi do pracy jako animatorzy i twórcy kultury. Wykładowcy współpracują z regionalnymi i ogólnopolskimi instytucjami kultury, co umożliwia studentom bezpośredni kontakt z praktykami.
Na pierwszym stopniu studiów oferowane są specjalności: Animacja społeczności lokalnych oraz Procesy kulturowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Na drugim stopniu dostępne są specjalności: Pracownik instytucji kultury, Zarządzanie instytucjami kultury i turystyki oraz Heritologia. Studia nad dziedzictwem kulturowym.
Program studiów umożliwia dogłębne zrozumienie najważniejszych zagadnień kultury współczesnej oraz metod jej analizy, kładąc nacisk na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i skutecznej komunikacji. Studenci zgłębiają podstawy filmu, mediów, literatury i sztuki współczesnej, co przygotowuje ich do pracy w różnorodnych środowiskach. Rozwijają umiejętności pracy zespołowej, komunikacji, przygotowania i prezentacji projektów oraz zaznajamiają się z zagadnieniami prawnymi i praktycznymi związanymi z działalnością kulturalną.
Kierunek jest idealny dla osób ciekawych świata, pragnących zdobywać wiedzę i umiejętności praktyczne, umożliwiające pełniejsze uczestnictwo w kulturze oraz zrozumienie jej zjawisk. Kadra dydaktyczna jest interdyscyplinarna, składająca się z badaczy różnych dziedzin. Studenci aktywnie uczestniczą w badaniach naukowych i animowaniu kultury w ramach studenckiego koła naukowego Mozaika. Mają możliwość wyboru jednej z dwóch specjalności: Animacja kultury oraz Krytyka i popularyzacja kultury.
Absolwenci kierunku kulturoznawstwa są dobrze przygotowani do pracy w instytucjach kultury, sektorze GLAM (galerie, biblioteki, archiwa, muzea), mediach oraz sektorze kreatywnym. Są cenieni w branży organizacji festiwali muzycznych, filmowych i literackich, a także rozwijają kompetencje w zakresie content designu i budowania marek w mediach społecznościowych. Znajdują zatrudnienie w różnych branżach, takich jak dziennikarstwo, krytyka teatralna i filmowa, organizacje pozarządowe, reklama, biznes (stanowiska menedżerskie, kierownicze, audytorskie) oraz instytucje oświatowe i kulturalne. Absolwent jest przygotowany do pracy w instytucjach upowszechniania kultury, urzędach, redakcjach medialnych, muzeach, kinach, agencjach reklamowych, agencjach public relations, organizacjach pozarządowych oraz szkołach (po zdobyciu przygotowania pedagogicznego). Wielu absolwentów kontynuuje edukację na studiach doktoranckich, otwierając sobie drogę do kariery naukowej.
Nazwa uczelni | Wydział | Język prowadzenia zajęć | |
---|---|---|---|
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie | Wydział Humanistyczny | pl | |
Uniwersytet Gdański | Wydział Filologiczny | pl | |
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa | pl | |
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | Wydział Nauk Humanistycznych | pl | |
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Wydział Humanistyczny | pl | |
Uniwersytet Łódzki | Wydział Filologiczny | pl | |
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | Wydział Filologiczny | pl | |
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | Wydział Humanistyczny | pl | |
Uniwersytet Opolski | Wydział Filologiczny | pl | |
Uniwersytet Rzeszowski | Kolegium Nauk Humanistycznych | pl | |
Uniwersytet Śląski w Katowicach | Wydział Humanistyczny | pl | |
Uniwersytet w Białymstoku | Wydział Filologiczny | pl | |
Uniwersytet Wrocławski | Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych | pl | |
Uniwersytet Zielonogórski | Wydział Humanistyczny | pl |
Kliknij i napisz do nas